Centrum města – Bílý most a andělská křídla

Ikonický Bílý most ve Špindlerově Mlýně stojí přes 100 let. V centru města jej doplňují andělská křídla – oblíbené místo pro fotografii s výhledem na Labské kaskády a start Harrachovy cesty.
intro

Historie

Po ničivých povodních v červenci 1897 začala probíhat úprava říčního koryta, která trvala od roku 1899 do roku 1913. V rámci těchto změn nad řekou Labe vzrostl železobetonový, 27,6 m dlouhý, 4,84 m široký a 3,65 m vysoký most. Ten představuje i více než jedno století od svého vystavení jednu z hlavních dominant města a nikdo ho nezná jinak než jako Bílý most.

Architektonický mls

K výstavbě nového mostu v roce 1911 byla použita tehdy novátorská metoda železobetonové konstrukce. Metodu si nechal patentovat Franz Visintini a její revolučnost spočívala v kompletní prefabrikaci nosné konstrukce. Již hotové tzv. Visintiniho nostníky se dovezly na stavbu a tam se pouze sestavovaly.
Tento systém se dnes již nepoužívá a byl pozapomenut, na světě je jen pár dochovaných ukázek tohoto tehdy revolučního patentu.

Zajímavosti

Bílý most ve Špindlerově Mlýně se také objevil v několika filmech, přechází po něm například Vojtěch Kotek ve filmu Snowboarďáci, Špindl 2 záběr s Krakonošem, Homolka a Tobolka nebo film Vánice, Vrchní, Prchni!

V centru města také končí příjezdová cesta do Špindlerova Mlýna ( II/295) dále už vede jen horská cesta až na Špindlerovu boudu, která dříve byla pouze horskou stezkou.

Andělská křídla

Centrum tohoto populárního horského střediska České republiky má krásné centrum s městským parkem a odpočinkovou zónou s výhledem na labské kaskády. Určitě se zde zastavte pro originální fotografii u andělských křídel, která jsou symbolem ochrany tohoto výjimečného místa s výhledem na ikonický Bílý most. Přímo v tomto místě je start Harrachovy cesty, nejstarší turistické trasy směřující do Labského dolu.

Harrachova cesta

Harrachova cesta či Harrachovská cesta je nejstarší turistickou stezkou v Krkonoších Část vedoucí údolím Labe od Bílého mostu ve Špindlerově Mlýně k Labské boudě nechal v roce 1879 zřídit hrabě Jan Harrach. Cesta je tedy starší než most samotný. Délka této části činí 8,7 km a převýšení 520 m. V zimě je úsek od Pudlavy k Labské boudě z důvodu lavinového nebezpečí uzavírá

Značení na cestě bylo česko německé a jejím smyslem bylo propojení města Harrachov s Labským dolem a Špindlerovým Mlýnem.

Zajímavost:

Za použití cesty museli lidé tehdy zaplatit 2 krejcary.

  • 1 zlatka = 60 krejcarů
  • 1 vejce = 1,5 krejcaru
  • cca 2 krejcary = 2 vejce

Čekejte, načítávají se údaje stránky...

Tato webová stránka používá cookies

Můžete buď všechny povolit níže tlačítkem „Souhlasím se všemi“, odmítnout nebo nastavit podrobně "Detailní nastavení". Výběr můžete také později změnit. Více informací o cookies Zásadách ochrany osobních údajů.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.