Přístřešek na Sudecké cestě

Zastřešené místo k odpočinku na konci historické Sudecké cesty. Výchozí bod k náročnému výstupu na Przełęcz Karkonoską, ale také místo, kde si můžeš odpočinout, rozhlédnout se a poznat příběh nikdy nedokončené horské silnice.
intro

Místo k nadechnutí i ohlédnutí

Tady končí historická Droga Sudecka – ambiciózní horská silnice, která měla propojit celé Sudety. Na tomto místě najdeš dřevěný přístřešek, ideální pro zastavení, svačinu nebo jen klidné nadechnutí před dalším výstupem.

Zároveň jde o místo, kde se cesty symbolicky dělí: můžeš pokračovat vzhůru na Przełęcz Karkonoską, nebo se ohlédnout zpět do údolí a pochopit, proč právě tato část patří mezi nejstrmější a nejnáročnější úseky Krkonoš – jak pro pěší, tak pro cyklisty.

Výzva jménem Karkonosze

Výstup z tohoto bodu na sedlo Przełęcz Karkonoska patří mezi nejnáročnější v celých horách – prudký asfaltový úsek s vysokým převýšením prověří každého. Odměnou je ale čistý horský vzduch, ticho okolních lesů a vědomí, že právě kráčíš po stezce s výjimečnou historií i krajinou.

Naopak sestup směrem zpět bývá zrádně náročný. Není divu, že právě tento úsek je považován za nejtěžší cyklistický výšlap v Krkonoších. Jakmile ho překonáš, čeká tě už příjemně klikatá cesta a množství informačně zajímavých zastavení.

Živá a výjimečná příroda

Tato část Krkonoš je biologicky pestrá a bohatá. Na malém území se vyskytují vzácné a ohrožené druhy rostlin, které pocházejí z různých geografických oblastí. Krkonoše jsou také domovem glaciálních reliktů (izolovaných zbytkových populací z doby ledové) a endemitů, které nikde jinde na světě nenajdeš.

Mezi typické druhy patří:

  • gnidosz sudecki (pedikulka horská),
  • przytulia sudecka (svízel sudetský),
  • biedrzeniec mniejszy skalny (bedrník skalní),
  • dzwonek karkonoski (zvonovec krkonošský).

Tyto rostliny představují unikátní botanické bohatství, které najdeš jen v tomto pohoří.

Přerušená cesta – historie Sudecké silnice

Droga Sudecka měla ve 30. letech propojit města, lázně a rekreační oblasti napříč celými Sudety. Plánovaná byla jako „horská dálnice“ s výhledy, připomínající alpské silnice. Měla podpořit nejen turismus, ale i propagandu a zaměstnanost Třetí říše.

Úsek mezi Podgórzynem a Przełęczą Karkonoską se ale nikdy nedokončil. Jeho výstavba byla přerušena na přelomu let 1944–1945 a po válce zcela opuštěna. Silnice ze Špindlerova Mlýna (vybudovaná už 1914–1921) sice existuje, ale k propojení nikdy nedošlo. Dnes je z ní pěší a cyklistická trasa, spravovaná polskými státními lesy a KPN.

Čekejte, načítávají se údaje stránky...

Tato webová stránka používá cookies

Můžete buď všechny povolit níže tlačítkem „Souhlasím se všemi“, odmítnout nebo nastavit podrobně "Detailní nastavení". Výběr můžete také později změnit. Více informací o cookies Zásadách ochrany osobních údajů.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.